Perhatian! 20 Tabiat Harian Yang Sebenarnya Membuatkan Anda Pokai!

by - December 10, 2018



Gaji anda sudah pun masuk. Anda membuat keputusan untuk membelanja diri anda, bermakan di restoran mewah, mungkin minum secawan kopi di Starbucks, dan membeli satu lagi denim berwarna biru dalam musim diskaun ini. Dan sebelum anda mengetahuinya, anda tidak mempunyai apa-apa wang untuk hari-hari yang tinggal pada bulan itu.
Jadi, bagaimana kita sampai di sini?
Kekurangan tabiat pengurusan wang.
Jika anda mengamati semua perbelanjaan anda dengan berhati-hati selama sebulan, anda mungkin berada dalam kejutan yang tidak menyenangkan untuk mengetahui berapa banyak yang anda boleh melebihkan pada perkara – yang kebanyakannya anda tidak perlu.
Tetapi jangan risau lagi. Anda boleh mengawal kecenderungan ini dan memupuk disiplin kewangan.
Berikut merupakan 20 tabiat harian yang membuatkan anda pokai pada setiap bulan. Kenal pasti yang mana satu tabiat anda, dan betulkan untuk selamatkan kewangan anda dalam ekonomi ini!
1. Makan Mewah Di Luar

Sumber Gambar: Ali Inay/Unsplash

Fokus untuk memasak di rumah. Jika anda sering makan di luar, gunakan kad kredit, yang sama ada menjana cashback atau memberi anda beberapa mata ganjaran sebagai balasan.
2. Minum Kopi Dari Kafe

Sumber Gambar: Tyler Nix/Unsplash

Jika anda peminat tegar kopi dan tidak boleh memulakan hari tanpa kopi, digalakkan untuk beli mesin kopi dan buat kopi sendiri setiap hari.
3. Beli Barang Dapur Bila Anda Lapar

Sumber Gambar: igorovsyannykov/Pixabay

Anda akan terpengaruh untuk beli barang dapur yang tidak diperlukan apabila beli belah barang dapur sewaktu lapar. Elakkan
4. Bungkus Makanan

Sumber Gambar: StockSnap/Pixabay

Nampak remeh tetapi sebenarnya banyak beza dari segi kos jika dibandingkan dengan makanan yang dimasak sendiri.
5. Sumpahan “Beli 2 Percuma 1”

Sumber Gambar: maabsnco0/Pixabay

JANGAN MUDAH TERPENGARUH. Jangan mudah terpedaya untuk membeli barangan yang tidak diperlukan terutamanya barangan dapur. Ia mungkin akan berakhir di dalam tong sampah sahaja.
6. Berhabisan Untuk Barangan Fesyen Berkelas Tinggi

Sumber Gambar Hunters Race/Unsplash

Barangan yang tidak berjenama antarabangsa pun tidak kurang tinggi kualitinya. Berhenti berbelanja lebih untuk pakaian yang boleh didapati pada harga yang murah di jenama tempatan.
7. Terikut-Ikut Trend Pakaian
Biar papa asal bergaya? Anda rasa patutkah anda menghabiskan wang gaji anda sebulan semata-mata untuk membeli kasut Nike yang dipromosikan oleh artis kegemaran anda? Fikir sekali lagi.
8. Menukar Gajet Pada Setiap Bulan

Sumber Gambar: Freepik

Melainkan perlu, tak usahlah menaik taraf gajet pada setiap bulan semata-mata ingin tampak terkini dan lebih maju daripada rakan-rakan yang lain. Ia merupakan satu bentuk pembaziran yang nyata.
9. Mempunyai Terlalu Banyak Produk Penjagaan Diri

Sumber Gambar: nikitabuida/Freepik

Mempunya lima jenis losyen yang memberikan anda kesan yang sama? Bayangkan produk penjagaan diri lain yang boleh anda beli menggunakan duit yang mampu dijimatkan daripada empat lagi losyen yang tidak perlu itu.
10. Memilih Penghantaran Ekspres

Sumber Gambar: mindandi/Freepik

Kata kunci penting. Kalau tak perlu, jangan. Jika anda tiada keperluan kecemasan untuk menggunakan penghantaran ekspres, gunakan sahaja perkhidmatan biasa.
11. Tidak Menulis Senarai Beli Belah

Sumber Gambar: picjumbo_com/Pixabay

Anda akan cenderung untuk berbelanja lebih daripada keperluan dan lebih kepada nafsu sekiranya tiada senarai ditulis
12. Wajib Beli Snek Apabila Menonton Filem Di Wayang

Sumber Gambar: Freepik

Keinginan untuk mengunyah apabila menonton wayang boleh diatasi dengan cara makan sekenyang-kenyang di rumah dan tonton wayang dengan perut yang penuh dan tenang tanpa perlu gusar bunyi kunyahan anda mungkin mengganggu penonton yang lain.
13. Bayar Saluran TV Tetapi Tidak Menggunakannya

Sumber Gambar: Freepik

Langgan segala saluran yang ada tetapi tiada masa untuk tonton ataupun tidak minat menonton? Potong kos bayaran bil setiap bulan anda dengan menukar langganan kepada asas ataupun manfaatkan saluran TV itu sepenuhnya.
14. Menggunakan Aplikasi Berbayar

Image source: Steve Johnson/Unsplash

Sekiranya terdapat alternatif lain, berhenti gunakan aplikasi berbayar dan guna alternatif tersebut untuk menjimatkan kos bulanan anda
15. Merokok

Sumber Gambar: Benjamin Sow/Unsplash

Semua sedia maklum bahawa cukai rokok di Malaysia sangat tinggi menyebabkan harganya mahal. Bayangkan jumlah wang yang anda boleh simpan dengan berhenti merokok. Jika anda merokok 10 batang sehari, anda bukan sahaja melakukan kerosakan yang paling besar kepada kesihatan anda, tetapi juga membuang tidak kurang daripada RM3,000 dalam satu tahun!
16. Langganan Gimnasium
Sekiranya anda hanya mampu hadir untuk sesi di gym pada setiap hujung minggu sahaja, pertimbangkan untuk memanfaatkan tips-tips dan latihan fizikal yang disediakan oleh jurulatih di Youtube dan Facebook dan berhenti melanggan.
17. Pembaziran Elektrik

Sumber Gambar: picjumbo_com/Pixabay

Sentiasa pastikan lampu, kipas dan pendingin hawa hanya dibuka apabila ada orang di dalam ruang tersebut.
18. Menyimpan Barangan Tidak Perlu Di Rumah
Barang-barang yang banyak memerlukan lebih banyak kos untuk menyimpan dan menguruskannya. Simpan hanya barang yang diperlukan dan penting sahaja. Barulah kemas rumah anda. Anda boleh menjual barangan anda di laman web dan aplikasi seperti CarousellCLOSETStlylesebayabumama.my (untuk perabot yang digunakan), dan sebagainya.
19. Menggunakan Perkhidmatan Teksi/Grab

Sumber Gambar: Dan Gold/Unsplash

Grab dan teksi memang nampak lebih mudah dan selesa tetapi pengangkutan awam masih lagi alternatif yang paling murah dan menjimatkan. Sekiranya tidak terdesak, pilih alternatif yang lebih menjimatkan kos.
20. Menggunakan Petrol Premium

Sumber Gambar: Freepik

Sekiranya enjin kereta anda tidak spesifik hanya untuk RON97, gunakan RON95 untuk menjimatkan kos kecuali jika anda mampu.
Dikarang oleh BBazaar Malaysia. Disiarkan secara eksklusif di MajalahLabur.com
BBazaar Malaysia (BBazaar.my) adalah sebahagian daripada BankBazaar International,pasaran utama dalam talian neutral yang membantu pengguna membuat keputusan mengenai produk kewangan seperti pinjaman, insurans, kad kredit, simpanan tetap, akaun simpanan, dana bersama dan banyak lagi. Perkhidmatan BBazaar Malaysia ditawarkan melalui platform yang selamat, mesra pengguna dan intuitif. Ditubuhkan pada tahun 2008, BankBazaar bertumpu kepada penggunaan teknologi untuk menyediakan transaksi tanpa kertas dari mula hingga akhir yang memberi keselesaan kepada pelanggan. Hasilnya adalah pemberian tawaran peribadi hingga ke peringkat individu. Dengan bantuan pasukan khidmat pelanggan yang komited dan komuniti pengguna yang semakin meningkat, BankBazaar adalah cara paling mudah untuk orang ramai mencari dan memilih produk kewangan yang tepat secara dalam talian.
BankBazaar disokong oleh pelabur global berkaliber termasuk Walden International, Sequoia Capital, Fidelity Growth Partners, Mousse Partners, Amazon dan Experian.
Di samping menawarkan produk kewangan, BBazaar Malaysia (BBazaar.my) juga menyediakan artikel yang boleh diakses di: https://blog.bbazaar.my, mengenai topik kewangan dan gaya hidup peribadi setiap hari. Artikel artikel dipermudah kan untuk semua orang dari para pemula hinggalah ke pakar. BBazaar Malaysia (BBazaar.my) percaya bahawa setiap orang perlu diberi peluang untuk belajar mengenai dunia kewangan.

Komen

0 komen
PREVIOUS ARTICLENEXT ARTICLE

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *
 
 
 
This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.

© 2018 Serius Kool Media. Hakcipta Terpelihara






Nak notifikasi?

You May Also Like

0 comments